سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه روشی را برای درمان کیست مویی انتخاب کنیم؟

کیست مویی بیماری ایست که به دلیل ایجاد شدن تونلی در لایه های زیرین پوست و تشکیل و تجمع عفونت در این مجرا بروز می کند.

این عارضه که با نام سینوس پیلونیدال هم شناخته می شود، حاوی مو، چرک و زائده هایی در مسیر ایجاد شده در زیر پوست بالای مقعد است که باعث ایجاد التهاب و ناراحتی برای بیمار می شود. بیماری کیست مویی در افراد بزرگسال و در آقایان بیشتر دیده می شود و به بیماری رانندگان هم معروف است. البته برای بسیاری از مردم این بیماری شناخته نشده است و افراد هیچ اطلاعی از علل و علائم این بیماری ندارند.

تا کنونپزشکان علت دقیقی را برای ابتلا به این عارضه پیدا نکرده اند اما عواملی هستند که با ایجاد اصطکاک موهای موجود در ناحیه مقعد و بالای باسن را مجبور به رشد در زیر پوست و در خلاف جهت خود می کنند. با وارد شدن این مو به زیر پوست، بدن واکنش ایمنی علیه آن انجام می دهد، چون این مو را به عنوان عضوی بیگانه می شناسد و در نتیجه این فرآیند، کیست و آبسه اطراف موها شکل می گیرد.

عفونت موجود در آبسه ایجاد شده اطراف مو گاهی از طریق یک یا چند سینوس به سطح پوست مقعد راه پیدا می کند و خون و ترشحات چرکی از آن خارج می شود. اما در ادامه عوامل احتمالی که در ایجاد کیست مویی موثرند را شرح می دهیم:

  • تغییر هورمون ها که بعد از بلوغ اتفاق می افتد
  • نوعی نقص مادرزادی در بخش انتهایی ستون فقرات
  • چاقی و اضافه وزن
  • اصطکاک ناشی از لباس های نامناسب که باعث برگشتن مو به داخل پوست می شود
  • نشستن های طولانی که به دلیل شغلی که افراد دارند اتفاق می افتد

در مراحل اولیه که هنوز عفونت و آبسه ایجاد نشده و یا شدت آن کم است، بیمار علائمی نخواهد داشت و ممکن است متوجه بیماری نشود. اما اگر فرد با لمس برآمدگی ایجاد شده در ناحیه دنبالچه به وجود بیماری پی برد، باید از روش های دارویی و خانگی برای درمان این عارضه استفاده کند.

البته روش های خانگی درمان کیست مویی تنها قبل از پیشرفت عفونت کاربرد دارند و احتمال دارد که عارضه را درمان کنند اما نمی توان به عنوان روش درمان قطعی روی آنها حساب کرد. اگر بعد از گذشت هفت روز از درمان خانگی و دارویی بیماری درمان نشد، حتما باید به روش جراحی کیست را درمان کرد.

کیست مویی مزمن، باعث ایجاد ترشحات بدبو، قرمز شدن موضع بیماری به همراه درد و التهاب می شود که به شدت بیمار را آزار می دهد و باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام شود.

 

ادامه مطلب در جهان نیوز