سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشانه های کبد چرب و انواع این بیماری

کبد چرب یک بیماری سهل و ممتنع است که قابل پیشگیری و درمان بوده و استرس مضاعف در خصوص این بیماری منطقی نیست و نیازی به پیگیری تشخیصی ــ درمانی با فواصل کوتاه‌مدت ندارد.

یک تیم تحقیقاتی از شاگردان پروفسور محمد اسماعیل اکبری ــ رئیس مرکز تحقیقات سرطان در یادداشتی با موضوع کبد چرب آورده‌اند: بیماری کبد چرب شیوع قابل توجهی دارد و افراد و بیماران زیادی در خصوص این بیماری بیم، تردید و پرسش فراوان دارند. از نظر علمی، در افرادی که بیش از پنج تا 10 درصد وزن کبدشان را چربی‌ها تشکیل دهند، ابتلا به این بیماری معنا پیدا می‌کند.
کبد چرب به دو دسته تقسیم می‌شود:


1. کبد چرب الکلی (سیروز کبدی)؛ در بیماران و افراد مصرف‌کننده ماده حرام و مضر الکل دیده می‌شود و با میزان و مدت زمان مصرف الکل ارتباط دارد (گاهی در مصرف کوتاه‌مدت الکل نیز ایجاد می‌شود).

همچنین افراد چاق، مبتلایان به دیابت و کسانی که سطح بالایی از آهن دارند ریسک بالاتری از ابتلا به کبد چرب الکلی دارند.


علائم کبد چرب


2. کبد چرب غیرالکلی؛ در افراد چاق، بیماران مبتلا به دیابت و افراد با کلسترول خون بالا ایجاد می‌شود. همچنین مصرف داروهای استروئیدی و آنابولیک و مکمل‌ها و خوددرمانی در ایجاد کبد چرب نقش بسزایی دارند.

در زنان حامله به‌دلیل تغییرات هورمونی امکان ابتلا به کبد چرب وجود دارد که حتی می‌تواند منجر به افزایش احتمال عفونت‌ها، خونریزی و حتی نارسایی کبد شود. کبد چرب حاملگی طی چند هفته بعد از زایمان بهبودی قابل توجه می‌یابد.

تشخیص کبد چرب:

کبد چرب چهار مرحله دارد که شایعترین حالت همان مرحله یک است که صرفاً افزایش نسبی چربی کبد وجود داشته و خطرآفرین نیست.

آزمایشات خون، سونوگرافی، ام‌آرآی و حتی نمونه‌برداری کبدی در مواقع لزوم، مبین کبد چرب خواهد بود.

کبد چرب غالباً بدون علامت است و در بررسی‌های دوره‌ای و غربالگری مشخص می‌شود.

انجام آزمایشات غیرضروری و انجام مکرر روش‌های تشخیصی همچون سونوگرافی فایده‌بخش نبوده لذا توصیه نمی‌شود!

 

منبع: عصر ایران

 

مطالب مرتبط: 

علائم زخم معده

دلایل نفخ شکم